طراحي سايت ورزشي نياز به زمان و تجربه كافي دارد كه اين امر براي شركت هاي طراحي سايت حرفه اي بسيار ساده تر و راحتتر بوده و در عين حال نتيجه باكيفيت تر خواهد بود.
قبل از سفارش طراحي سايت محتواي سايت خود را آماده كنيد: سايت شما در مورد چه نوعي از وزرش ها ميباشد؟ در وب سايتتان محصول يا خدماتي را ارائه خواهيد كرد يا فقط براي ارائه اطلاعات و اخبار ورزشي ميباشد و يا تركيبي از هر دو؟
و در نهايت وجه تمايز سايت شما با وب سايت هاي مشابه ديگر چه خواهد بود؟ براي پاسخ به اين سؤالات به دقت برنامه ريزي كنيد و به خودتان زمان دهيد تا ايده هايتان كامل شود.
نحوه طراحي يك سايت ورزشي
نكاتي كه بايد به آن ها توجه كنيد:
• اكثر سايت هاي ورزشي با تمركز بر آقايان طراحي شده اند. (تقريباً دو سوم آن ها)
• آقايان بين 25 و 34 سال تقريباً بيشتر از 1 ساعت در ماه را براي ديدن سايت هاي ورزشي صرف ميكنند.
اين نكات را در طراحي سايت ورزشي تان در نظر داشته باشيد ولي اين را هم بدانيد كه ترندها پيوسته در حال تغييرند و زنان روز به روز بيشتر به پيگيري مطالب ورزشي و دنبال كردن مسابقات تمايل پيدا ميكنند، پس سعي كنيد حتماً مخاطبان خانم را هم در نظر بگيريد.
در كنار وب سايت، به شبكه هاي اجتماعي مثل فيسبوك، توييتر و ديگر پلت فرم هاي پرطرفدار توجه داشته باشيد زيرا اكثر طرفداران ورزش در اين شبكه ها فعال بوده و حتي گروه هايي براي بحث در مورد مسائل ورزشي تشكيل ميدهند.
نكته مهم ديگر طراحي سايت ريسپانسيو ميباشد زيرا بيشتر افراد از گوشي موبايل خود سايت ها را چك ميكنند.
دنبال كردن ترندهاي روز در طراحي سايت
سايت هاي ورزشي با يكديگر بسيار متفاوت هستند ولي تنها نقطه اشتراكشان ارائه حجم وسيعي از اطلاعات به شكلي ساده و راحت است. در اين وب سايت ها تصاوير باكيفيت به كار ميرود كه با هدف جذب مخاطب و ايجاد ظاهري جذاب براي سايت است. پس طراحي سايت ورزشي بايد ساده و كاربرپسند و در عين حال جذاب و باكيفيت باشد.
رعايت سادگي در طراحي
همانطور كه گفتيم طراحي سايت تان بايد ساده باشد تا كاربران با هر سطحي از اطلاعات بتوانند در آن مطلب مورد نظر خود را به راحتي بيابند. سعي كنيد عناصر غير ضروري را از طراحي خود حذف كنيد و از سليقه اي به كار بردن عناصر طراحي و تصاوير خودداري كنيد و به فكر كاربران و علايق آن ها باشيد.
فونت هاي ساده و بزرگ و فضاهاي خالي
از آنجايي كه در سايت هاي ورزشي حجم زيادي از اطلاعات وجود دارد بايد طوري طراحي شوند كه مرور اين اطلاعات براي كاربر راحت باشد. دو عنصر هستند كه بر اين موضوع تأثير دارند:
• فونت
• فضاي سفيد (خالي)
منظور از فضاي سفيد، فضاي خالي اطراف نوشته هاست كه باعث ميشود چشم هاي كاربر استراحت كرده و خسته نشوند و همچنين باعث ايجاد تمركز بيشتر كاربر بر روي مطلب ميشود.
نكته بعدي فونت است. طبق مطالعات انجام شده، در سايت هاي ورزشي بهترين فونت ها، فونت هاي ساده و بزرگ (حداقل 14 پيكسل) ميباشند.
توجه به برند
اگر باشگاه ورزشي هستيد و يا يك تيم ورزشي هستيد و برندي براي خود داريد، طراحي سايت تان هم بايد نشان دهنده و يادآور برندتان باشد. مثلاً فرض كنيد تيم پرسپوليس يك روز با پيراهن آبي به زمين بيايد، آيا طرفدار دچار سردرگمي نخواهد شد؟ و آيا اين مسئله تأثير مثبتي خواهد داشت؟
سعي كنيد طراحي سايت ورزشي تان در راستاي برندتان بوده و ترجيحاً از رنگ هاي مشابه با لوگو و برندتان در سايت استفاده كنيد.
نمايش اطلاعات مسابقات
در صورت برگزاري مسابقات مهم در زمينه ورزشي مربوط به شما و يا حتي تيم شما حتماً اين اطلاعات را به صورت دقيق با ذكر تاريخ و روز و ساعت در وب سايت خود قرار دهيد تا كاربرانتان براي كسب اين اطلاعات مجبور نشوند به سايت هاي ديگر بروند. در واقع يكي از اطلاعات اصلي كه ميتوانيد در سايت ارائه كنيد همين اطلاعات مربوط به مسابقات ورزشي ميباشد.
پروفايل هاي شبكه هاي اجتماعي و اطلاعات تماس
طرفداران يك تيم يا مشتريان يك باشگاه ورزشي مسلماً تمايل دارند كه راه هاي ارتباطي بيشتري با تيم مورد علاقه خود و يا باشگاه مورد نظر داشته باشند. پس لينك پروفايل تان در شبكه هاي اجتماعي، اطلاعات تماس و يك فرم تماس در سايت خود قرار دهيد.
بخش آخرين اخبار
علاقه مندان به ورزش و كاربران سايت هاي ورزشي معمولاً اخبار ورزشي را پيگيرانه دنبال كرده و از اينكه از آخرين اخبار مربوط به تيم مورد نظرشان و يا تغييرات و امكانات جديدي كه در باشگاه ارائه ميكنيد و يا ... خشنود ميشوند. پس حتماً بخشي را در سايت به آخرين و تازه ترين خبرها اختصاص دهيد.
منبع: سه سوت وب
https://3sotweb.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C/